VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2014

Kulturföreningen Alternativkretsen Hälsingland bildades hösten 2012 och det första projektet som föreningen arbetade med var den alternativa julmarknaden Midvinterglöd som gick av stapeln 15 december 2012. Midvinterglöd skedde i samarbete med företaget Skulls & Bones Artwork,  Nordanstigs kommun och Kulturens Bildningsverksamhet. Midvinterglöd föddes ur tanken på att skapa ett alternativ till de traditionella julmarknader som finns, en julmarknad som skrapade under ytan, väckte gamla folktrotraditioner till liv, inbjöd konstnärer, musiker och hantverkare från både alternativa och traditionella världar att samlas på en och samma plats för att skapa ett mångfacetterat evenemang för publiken. Ett evenemang som skulle få gräsrotskulturen att få mera ljus på sig och gå hand i hand med finkulturen. Midvinterglöd 2012 blev ett lyckat evenemang där vi trots nära 20 m/sek vinterstorm lyckades celebrera detta pilotprojekt tillsammans med över 500 deltagande besökare. Vi hade startat en ny, unik och omtalad vintertradition. En tradition som skulle komma att bli omtalad, omskriven, debatterad och efterfrågad till nytt år. Föreningen växte sig i och med detta allt starkare och uppstarten för en aktiv kulturförening med aktiva medlemmar var etablerad.